Paranam - Reisverslag uit Paranam, Suriname van MarjoleinSuriname - WaarBenJij.nu Paranam - Reisverslag uit Paranam, Suriname van MarjoleinSuriname - WaarBenJij.nu

Paranam

Blijf op de hoogte en volg

21 Juli 2013 | Suriname, Paranam

Hallo allemaal,

Ik ben vandaag naar paranam geweest. We hebben ontzettend veel geluk gehad want alles zat mee. Het begon al bij het vinden van een bus. Hier in suriname bestaat geen internetsite waar je buslijnen en/of tijden op kunt vinden. Dus we gingen op goed geluk vanochtend naar een plaats waar altijd veel bussen staan. Hier zijn we direct doorverwezen naar de goede bus. Althans, naar de bus voor white beach, wat iets voor paranam ligt. Voor een klein beetje extra geld wilde de buschauffeur ons echter ook wel afzetten in Paranam. Vervolgens vertrok de bus al na een kwartier, best bijzonder, want de bussen rijden hier alleen weg als ze vol zitten. Een uurtje later, in Paranam aangekomen zien wij ongeveer 3 huizen, that's it... Nouja, toch maar even rondkijken. Even over een bruggetje lopen en wat mensen aanspreken. En het kan geen toeval zijn, de man waar we een kletspraatje mee maken blijkt opa te kennen. Henk, zoals de man heet zat bij de scouts, en kende opa op deze manier. Hij herinnert zich nog goed dat ze het binnenland wel eens in gingen. Hij is zo vriendelijk om ons wat rond te leiden, en de plaats te laten zien waar vroeger het huis van de familie Sanders heeft gestaan. Nouja, in elk geval ongeveer het stuk bush waar vroeger het huis heeft gestaan. Tegenwoordig staan er geen huizen meer. Nadat de mijn dichtging zijn er veel mensen vertrokken, maar de leegstaande huizen werden toen gebruikt door 'vreemdelingen/imboorlingen'. Dat was echter niet de bedoeling, dus toen is alles afgebroken. Vanuit de verte kunnen we ook nog zien waar de bauxiet/aluin op een schip wordt geladen.
Hierna zijn we naar white beach gelopen om een lekkere duik te nemen in de rivier. En op het moment dat we opstappen om terug te gaan komen er twee auto's langs die ons een lift aanbieden. Het is een Nederlands drie generaties gezin. We gaan mee, en onderweg blijkt dat de opa en oma op verschillende plantages hebben gewerkt.
Al met al weer een geslaagde dag.

  • 21 Juli 2013 - 22:08

    Oma:

    Hallo Marjolein. Ik was net in Balloo en hoorde dat er weer een briefje van jou was. Thuis heb ik het snel gelezen. Wat zullen oma en opa Sanders het leuk vinden dat je hun vroegere woonplaats hebt bezocht en vooral dat je een oude bekende van opa trof.Hier alles oké, een enorme hittegolf met al een paar dagen meer dan 30 graden, maar in ieder geval beter dan dat chagrijnige grijze weer.
    Als je weer terug komt kunnen we in ieder geval concurreren wat betreft het bruin zijn !
    Veel liefs van oma

  • 25 September 2013 - 23:01

    Akushla Goelamhoesen:

    Hallo Marjolein,
    Dit verhaal wordt nog bijzonderder...
    Een jaar geleden had ik een gesprek met mijn vader. Hij had het over de padvinderij waar hij als tiener lid van was. Hij kon zich de naam van een leider herinneren. Er waren veel foto's gemaakt in die tijd en hij was benieuwd of iemand ze nog had. De zoektocht naar deze meneer van wie hij de naam nog wist stond op onze to do list. Vooral omdat hij na 50 jaar weer terug is gegaan naar die plek om er weer te gaan wonen. Mijn vader is nu even op vakantie in nederland en vertelde mij gisteren over een bijzondere ontmoeting met twee staigiares die op zoek waren naar de voormalige woonplaats van opa Sanders. Helaas was mijn vader vergeten te vragen hoe jullie heten en waar jullie opa nu woont. Sinds gisteren zoek ik op het internet naar suralco en scouting. Want zeg nou zelf dit is toch niet te geloven. Net zit ik op de bank en tik achteloos twee trefwoorden in Sanders en padvinderij en ik lees jou verslag..... Henk is mijn vader en ik heb hem meteen gebeld. Zegt hij zie je wel ik heb niets gelogen het staat er.....Ik vind dit zo een bijzonder verhaal. Ik hoop dat je dit bericht gauw leest en contact met mij wil opnemen. We zouden graag willen weten of er nog oude foto's uit die in het bezit zijn van jullie familie. Mvrgr Akushla (akushla@hetnet.nl)

  • 25 September 2013 - 23:04

    Akushla:

    Hallo Marjolein,

    Ik zie nu pas een reactie van je oma.
    Als ze het leuk vind kunnen we elkaar een keer bellen of ontmoeten.


    Akushla
    (akushla@hetnet.nl)

    0623409848
    0204001480

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paranam

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2013

(Brits) Guyana

21 Juli 2013

Paranam

11 Juli 2013

Stage

11 Juli 2013

Kasikasima

24 Juni 2013

De jungle in

Actief sinds 14 Juni 2013
Verslag gelezen: 1976
Totaal aantal bezoekers 13420

Voorgaande reizen:

14 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: